13 martie, 2010

"NU" ESTE CATEODATA CEL MAI BUN RASPUNS

Unii dintre cei mai slabi angajati pe care ii poate avea un angajator este unul cu probleme de vocabular. "Nu" si "poate" nu par sa existe in vocabularul lor. Cine sunt ei? Oamenii "DA" - aceia ce raspund "Cat de sus?" de fiecare data cand seful spune "Sari!".

La prima vedere, ei ar parea angajatii pe care orice angajator si i-ar putea dori - o persoana care nu iti opune rezistenta de fiecare data cand ii adresezi o solicitare, care pare sa ia fiecare dorinta a ta ca pe o comanda. O persoana care nu a avut niciodata o parere diferita sau mai buna. Esti sigur insa ca asta vrei cu adevarat?

Liderii ineficienti se inconjoara cu familiarul, confortabilul - si oameni care gandesc exact ca ei. Cu alte cuvinte, oamenii "DA". Acesti angajati spun sefului exact ce ar dori acesta sa auda, ascunzand orice informatie negativa. Exact ca un cal cu ochelari, managerul conduce cursa fara vreo idee despre directia in care se indreapta si care pot fi obstacolele in calea sa. 

Cei mai buni lideri ii cauta pe aceia care gandesc diferit, si le incurajeaza creativitatea si inventivitatea. Daca toata lumea este de acord cu tine mereu, datorita fricii sau rejectarii constante, cum vei mai putea auzi alte idei? Daca ai doar oameni "DA" in jurul tau, nu poti evolua. 

O alta problema cu recompensarea oamenilor "DA" este ca ei blocheaza pe oricare alt membru al grupului in a contribui cu o parerea onesta. Angajatii isteti si talentati vor incepe sa creada ca singura cale de a merge inainte este de a deveni o persoana "DA", lasand performanta e locul doi. Ei vor deveni reticenti in a da glas cunostintelor si punctului lor de vedere, si nu se vor mai deranja sa mentioneze nici o sugestie care nu este in perfecta armonie cu parerea sefului. 

Sunt un adept convins al metodei "managementului prin plimbare" si imi iau cele mai bune sfaturi de prin sectiile fabricii, vorbind cu oamenii. Ei stiu cum pot fi imbunatatite lucrurile cu mult mai bine decat stiu eu, si majoritatea vor spune cum intocmai cum sta treaba.   
Uneori este necesar sa obtii parerea sincera a unui angajat referitor la o situatie, pana cand construiesti relatia bazata pe incredere. Incearca sa spui "Cum crezi ca ar trebui sa procedam? stiu ca ai multa experienta in domeniu si esti mai aproape de clienti, stii cum gandesc." Reasigurati angajatii ca nu exista consecinte negative pentru sustinerea punctului lor de vedere daca este diferit de al vostru. 


Principala ta sarcina ca lider este sa pui bazele unei politici in care ideile pot fi combatute. Aceasta este singura cale asigura inventivitatea, ideile noi si cea mai rapida cale spre succes. Fii precaut atunci cand acuzi pe cineva ca nu lucreaza in echipa, sa nu o faci doar pentru ca nu e de acord cu ideile tale. Si daca tot suntem aici, intreaba-te cum colaborezi cu superiorii tai. Daca ti se spune sa faci ceva ce stii cu siguranta ca va duce compania intr-o directie gresita sau daca ai o idee mai buna, te conformezi majoritatii si pastrezi ideea pentru tine? 
Bine-inteles, este dezamagitor sa vezi cum oamenii "DA" sunt promovati si sunt tratati preferential, dar este aceasta cea mai buna cale de a actiona?


  articol preluat si tradus de pe http://www.harveymackay.com

2 comentarii:

Unknown spunea...

Expozeul dumitale cu privire la conceptia de lider este bun dar putin utopic.In viata de zi cu zi seful asteapta sa-i spui doar ce vrea el sa auda in 90 la suta din cazuri.Sper din suflet sa intalnesti doar sefii care-i gandesti dumneata,dar fa o verificre cand mergi la slujba si intreaba-ti seful.S-ar putea sa fi surprinsa!

Madalina Adriana spunea...

Varianta exprimata de catre dl. Mackay, este o viziune a "ce ar trebui sa cautam", "cum ar trebui sa fie" in majoritate. Eu pot sa spun ca am avut sefi care mi-au permis sa imi spun punctul de vedere fara sa ma sanctioneze pentru indrazneala.Totul tine de modul in care comunici. Dar mai e o idee aici: fiecare isi creeaza propria realitate. Asta este realitatea mea. Schimbarea mediului in care tarim si muncim porneste de la decizia individuala. Dar, repet, vorbesc din experienta mea si e posibil sa nu coincida cu a multor alti oameni.
Numai bine!